Klasik Türk Şiirinde Şuhane Tarz

Stok Kodu:
9786258055412
Boyut:
16x23.5
Sayfa Sayısı:
297
Basım Tarihi:
2023
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
%20 indirimli
400,00TL
320,00TL
Taksitli fiyat: 12 x 34,03TL
Havale/EFT ile: 313,60TL
Temin süresi 6 gündür.
9786258055412
715774
Klasik Türk Şiirinde Şuhane Tarz
Klasik Türk Şiirinde Şuhane Tarz
320.00

Şûh kavramı “hareketlerinde serbest, açık saçık, arsız, neşeli, oynak ve güzel sevgili” anlamlarına gelmektedir. Şuhâne tarz ise kadın ve kadın güzelliğini pervasız ve alenî anlatımlarla konu alan manzumelerin klasik şiirdeki karşılığı olmaktadır. Bu kavramda sevgilinin güzelliğinden ve ona duyulan afrodizyak duygulardan bahsedildiği görülmektedir. Klasik Türk şiiri, sevgilinin pek çok nitelikleri yanında, bu tarz özelliklerine de değinmiştir. Bu şûh söylemleri şöyle sırlamak mümkündür: Sevgilinin kendini âşığa çekincesizce bırakması, âşığını kur ve işvelerle vuslatına çağırması, bir meclis ya da “hane”de birkaç kadehle sevgilisinin koynuna kendini kolaylıkla bırakması, mahbub olarak da belirmesi ve hamamda sim tenini aleni olarak sergileyebilmesi.

Bu şûhluk, klasik estetiğin çizdiği sınırlarda asla bayağılaşmadan ilerlemektedir. Çünkü bu tarz söylemlerde cismanî unsurlar nesnelere verilerek sevgilinin masumiyeti korunmaktadır. Bu tarzda âşık, sevgiliyle “hane”sinde ya da yatakta dudak dudağa/lebâleb, göğüs göğüse/sîne-be-sîne halde bulunduğu tahayyül ve tasavvurunu pervasızca dilendirebilmektedir. Şarap ve bahar da bu şûhluğun ifadesinde vesile olmaktadır. Hoca Dehhanî’den başlayarak pek çok şairin şûh söylemleriyle geliştirdiği bu tarz, Nedîm’le zirvesini bulmuştur. “Nedîmâne tarz” olarak da adlandırılan bu şiirsel söylemin Nedîm’e ulaşan çizgide çok zengin örnekleri bulunmaktadır. Hikmetli ve irfanî nitelikte şiirler söyleyen şairlerin bile şûhluk içeren manzumeler yazarak bu tarza katkı verdikleri görülmektedir.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 116,57    349,70   
6 61,54    369,25   
9 43,20    388,83   
12 34,03    408,35   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 320,00    320,00   
3 -    -   
6 -    -   
9 -    -   
12 -    -   

Şûh kavramı “hareketlerinde serbest, açık saçık, arsız, neşeli, oynak ve güzel sevgili” anlamlarına gelmektedir. Şuhâne tarz ise kadın ve kadın güzelliğini pervasız ve alenî anlatımlarla konu alan manzumelerin klasik şiirdeki karşılığı olmaktadır. Bu kavramda sevgilinin güzelliğinden ve ona duyulan afrodizyak duygulardan bahsedildiği görülmektedir. Klasik Türk şiiri, sevgilinin pek çok nitelikleri yanında, bu tarz özelliklerine de değinmiştir. Bu şûh söylemleri şöyle sırlamak mümkündür: Sevgilinin kendini âşığa çekincesizce bırakması, âşığını kur ve işvelerle vuslatına çağırması, bir meclis ya da “hane”de birkaç kadehle sevgilisinin koynuna kendini kolaylıkla bırakması, mahbub olarak da belirmesi ve hamamda sim tenini aleni olarak sergileyebilmesi.

Bu şûhluk, klasik estetiğin çizdiği sınırlarda asla bayağılaşmadan ilerlemektedir. Çünkü bu tarz söylemlerde cismanî unsurlar nesnelere verilerek sevgilinin masumiyeti korunmaktadır. Bu tarzda âşık, sevgiliyle “hane”sinde ya da yatakta dudak dudağa/lebâleb, göğüs göğüse/sîne-be-sîne halde bulunduğu tahayyül ve tasavvurunu pervasızca dilendirebilmektedir. Şarap ve bahar da bu şûhluğun ifadesinde vesile olmaktadır. Hoca Dehhanî’den başlayarak pek çok şairin şûh söylemleriyle geliştirdiği bu tarz, Nedîm’le zirvesini bulmuştur. “Nedîmâne tarz” olarak da adlandırılan bu şiirsel söylemin Nedîm’e ulaşan çizgide çok zengin örnekleri bulunmaktadır. Hikmetli ve irfanî nitelikte şiirler söyleyen şairlerin bile şûhluk içeren manzumeler yazarak bu tarza katkı verdikleri görülmektedir.

Kapat