Memduh Şevket’in 1925’te Meslek gazetesinde tefrika edilmeye başlanan Miras romanı, Silahtar Ali Paşa ve ailesini ele alan bir yozlaşma, çürüme ve dağılmanın hikâyesidir. Romanda II. Meşrutiyet dönemi öncesinin siyasi gerilimleriyle aile bireyleri arasındaki çatışmalar, menfaat arayışları ve ahlaki yozlaşma iç içe verilmiş, böylelikle toplumsal ve bireysel dönüşümlerin girift
yansımaları üzerine düşünme imkânı ortaya çıkmıştır. Değişen yaşam biçimleriyle ortaya çıkan karşıtlıkları gözlem gücüyle birleştiren Esendal, Miras’ta kurduğu atmosferle edebiyatımızın en temel izleklerinden olan mekânın ve ailenin dağılışını bir kez daha gözler önüne seriyor.
“Miras, bizde henüz hiçbir numunesi görülmemiş bir romandır. İçinde memleketin gözlerden ve hafızalardan büsbütün silinmekte olan eski hayatı çok kuvvetli ve bilhassa canlı tablolar hâlinde tespit edilmiştir. Bilâ-tereddüt iddia edebiliriz ki son yarım asırlık nesil içinde Türk edebiyatının İstanbul hayatının ince hususiyetlerini tarihe edebî vesikalarla tespit edebilecek bundan kuvvetli bir roman yazılmamıştır. Aynı zamanda gazetemizin mesleğine muvafık bir tarzda içtimai bir tetkiki ihtiva eden bu eser, hem çok meraklı hem de çok faydalı bir teliftir.”
15 Kânunuevvel 1925, Meslek gazetesi
Yazar Hakkında:
Memduh Şevket Esendal
1884’te İstanbul’da doğdu. Edirne Sultanîsi’nde başladığı idadi eğitimine İstanbul Mülkiyesi'nde devam etti. Fransızca, Rusça ve Farsça öğrendi. 1906’da katıldığı İttihat ve Terakki Cemiyeti tarafından 1908 yılında müfettiş olarak atandı ve bu vesileyle yurdun birçok farklı bölgesini ziyaret etme şansına erişti. Büyük Millet Meclisi’nin kuruluşuyla birlikte Anadolu’ya geçti ve Atatürk’ün yanında yer aldı. Galatasaray ve Kabataş Liselerinde tarih-coğrafya öğretmenliği yaptı. Bakü, Kabil ve Tahran gibi şehirlerde elçilik görevlerinde bulundu, daha sonra milletvekilliği yaptı. 16 Mayıs 1952’de Ankara’da vefat etti.
Eserleri: Ayaşlı ile Kiracıları (roman), Vassaf Bey (roman), Otlakçı (hikâyeler), Mendil Altında (hikâyeler), Sahan Külbastısı (hikâyeler), Veysel Çavuş (hikâyeler), Bir Kucak Çiçek (hikâyeler), İhtiyar Çilingir (hikâyeler), Hava Parası (hikâyeler), Bizim Nesibe (hikâyeler), Kelepir (hikâyeler), Gödeli Mehmet (hikâyeler), Miras (roman), Güllüce Bağları Yolunda (hikâyeler), Gönül Kaçanı Kovalar (hikâyeler), Tahran Anıları ve Düşsel Yazılar (anı-mektup), Kızıma Mektuplar (mektup), Oğullarıma Mektuplar (mektup), Mutlu Bir Son (hikâyeler).
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | 30,85 | 92,56 |
6 | 16,29 | 97,74 |
9 | 11,44 | 102,92 |
12 | 9,01 | 108,09 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 84,70 | 84,70 |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |
12 | - | - |
Memduh Şevket’in 1925’te Meslek gazetesinde tefrika edilmeye başlanan Miras romanı, Silahtar Ali Paşa ve ailesini ele alan bir yozlaşma, çürüme ve dağılmanın hikâyesidir. Romanda II. Meşrutiyet dönemi öncesinin siyasi gerilimleriyle aile bireyleri arasındaki çatışmalar, menfaat arayışları ve ahlaki yozlaşma iç içe verilmiş, böylelikle toplumsal ve bireysel dönüşümlerin girift
yansımaları üzerine düşünme imkânı ortaya çıkmıştır. Değişen yaşam biçimleriyle ortaya çıkan karşıtlıkları gözlem gücüyle birleştiren Esendal, Miras’ta kurduğu atmosferle edebiyatımızın en temel izleklerinden olan mekânın ve ailenin dağılışını bir kez daha gözler önüne seriyor.
“Miras, bizde henüz hiçbir numunesi görülmemiş bir romandır. İçinde memleketin gözlerden ve hafızalardan büsbütün silinmekte olan eski hayatı çok kuvvetli ve bilhassa canlı tablolar hâlinde tespit edilmiştir. Bilâ-tereddüt iddia edebiliriz ki son yarım asırlık nesil içinde Türk edebiyatının İstanbul hayatının ince hususiyetlerini tarihe edebî vesikalarla tespit edebilecek bundan kuvvetli bir roman yazılmamıştır. Aynı zamanda gazetemizin mesleğine muvafık bir tarzda içtimai bir tetkiki ihtiva eden bu eser, hem çok meraklı hem de çok faydalı bir teliftir.”
15 Kânunuevvel 1925, Meslek gazetesi
Yazar Hakkında:
Memduh Şevket Esendal
1884’te İstanbul’da doğdu. Edirne Sultanîsi’nde başladığı idadi eğitimine İstanbul Mülkiyesi'nde devam etti. Fransızca, Rusça ve Farsça öğrendi. 1906’da katıldığı İttihat ve Terakki Cemiyeti tarafından 1908 yılında müfettiş olarak atandı ve bu vesileyle yurdun birçok farklı bölgesini ziyaret etme şansına erişti. Büyük Millet Meclisi’nin kuruluşuyla birlikte Anadolu’ya geçti ve Atatürk’ün yanında yer aldı. Galatasaray ve Kabataş Liselerinde tarih-coğrafya öğretmenliği yaptı. Bakü, Kabil ve Tahran gibi şehirlerde elçilik görevlerinde bulundu, daha sonra milletvekilliği yaptı. 16 Mayıs 1952’de Ankara’da vefat etti.
Eserleri: Ayaşlı ile Kiracıları (roman), Vassaf Bey (roman), Otlakçı (hikâyeler), Mendil Altında (hikâyeler), Sahan Külbastısı (hikâyeler), Veysel Çavuş (hikâyeler), Bir Kucak Çiçek (hikâyeler), İhtiyar Çilingir (hikâyeler), Hava Parası (hikâyeler), Bizim Nesibe (hikâyeler), Kelepir (hikâyeler), Gödeli Mehmet (hikâyeler), Miras (roman), Güllüce Bağları Yolunda (hikâyeler), Gönül Kaçanı Kovalar (hikâyeler), Tahran Anıları ve Düşsel Yazılar (anı-mektup), Kızıma Mektuplar (mektup), Oğullarıma Mektuplar (mektup), Mutlu Bir Son (hikâyeler).