Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik 19. Yüzyıl

Stok Kodu:
9786051051499
Boyut:
17x21
Sayfa Sayısı:
426
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2015-09
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
%25 indirimli
350,00TL
262,50TL
Taksitli fiyat: 12 x 27,91TL
Havale/EFT ile: 257,25TL
Temin süresi 6 gündür.
9786051051499
523295
Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik 19. Yüzyıl
Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik 19. Yüzyıl
262.50

Osmanlı Devleti için 19. Yüzyıl, ekonomik, sosyal, siyasi ve askeri alanda olduğu kadar dini-tasavvufi hayat alanında da önemli değişmelerin yaşandığı bir yüzyıl oldu. Özellikle 1826'da yeniçeri ocağının kaldırılmasından sonra Bektaşiliğin yasaklanması tasavvufi hayatta meydana gelen önemli gelişmelerdendi. 19. yüzyılın başlarında Osmanlı tahtında bulunan III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması, II. Mahmud'un ise yine mevlevihaneleri ziyaret ederek Mevlevi şeyhleri ile iyi ilişkiler içinde bulunması Mevlevilik için devlet katında önemli bir avantaj oluşturmuştu. Dönemin Galata Mevlevihanesi şeyhi ve divan edebiyatının önemli isimlerinden Şeyh Galib'in III. Selim'in Nizam-ı Cedit adı altında uygulamaya koymak istediği yenilik hareketlerini destekleyen şiirler kaleme almasında gerçekleştirilmek istenen yeniliklerin önemini kavraması kadar III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması da etkili olmuştu. Ancak aynı desteğin Konya Mevlana Dergâhı Şeyhi Hacı Mehmed Çelebi tarafından verildiğini söylemek zordur. Hacı Mehmed Çelebi'nin Nizam-ı Cedit'e muhalif olma sebeplerinin en önemlileri ise İstanbul'dan uzak olması kadar getirilen yeni vergilerdir.

Zira mevlevihane şeyhleri bulundukları illerde devlet görevlileri ve toplum nazarında önemli bir konumda yer aldıkları için yeni vergilerin konulması ya da yerel yöneticilerin adaletsizliklerinden duyulan rahatsızlıklarda zaman zaman halkın başvurduğu isimler olmuşlardır. Bu çalışmada 19. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti ile Mevlevi tarikatı arasındaki kurumsal ilişkiler ele alınarak özellikle Bektaşilik tarikatının yasaklanması sonrasında devlet ileri gelenleri arasında yaygınlık kazanan Mevleviliğin konumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede Mevlevihanelere yapılan tamir ve iaşe yardımları, vakıf muafiyetleri, Mevlevi şeyhleri ile devlet arasında yaşanan sorunlar ve sosyal hayatta mevlevihanelerin işlevleri ele alınan başlıca konular olacaktır. Serdar Ösen Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü öğretim üyesidir. Yakınçağ tarihi Osmanlı devlet ve toplum hayatı konularında çalışmalar yapmaktadır.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 95,62    286,86   
6 50,48    302,90   
9 35,44    318,96   
12 27,91    334,98   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 262,50    262,50   
3 -    -   
6 -    -   
9 -    -   
12 -    -   

Osmanlı Devleti için 19. Yüzyıl, ekonomik, sosyal, siyasi ve askeri alanda olduğu kadar dini-tasavvufi hayat alanında da önemli değişmelerin yaşandığı bir yüzyıl oldu. Özellikle 1826'da yeniçeri ocağının kaldırılmasından sonra Bektaşiliğin yasaklanması tasavvufi hayatta meydana gelen önemli gelişmelerdendi. 19. yüzyılın başlarında Osmanlı tahtında bulunan III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması, II. Mahmud'un ise yine mevlevihaneleri ziyaret ederek Mevlevi şeyhleri ile iyi ilişkiler içinde bulunması Mevlevilik için devlet katında önemli bir avantaj oluşturmuştu. Dönemin Galata Mevlevihanesi şeyhi ve divan edebiyatının önemli isimlerinden Şeyh Galib'in III. Selim'in Nizam-ı Cedit adı altında uygulamaya koymak istediği yenilik hareketlerini destekleyen şiirler kaleme almasında gerçekleştirilmek istenen yeniliklerin önemini kavraması kadar III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması da etkili olmuştu. Ancak aynı desteğin Konya Mevlana Dergâhı Şeyhi Hacı Mehmed Çelebi tarafından verildiğini söylemek zordur. Hacı Mehmed Çelebi'nin Nizam-ı Cedit'e muhalif olma sebeplerinin en önemlileri ise İstanbul'dan uzak olması kadar getirilen yeni vergilerdir.

Zira mevlevihane şeyhleri bulundukları illerde devlet görevlileri ve toplum nazarında önemli bir konumda yer aldıkları için yeni vergilerin konulması ya da yerel yöneticilerin adaletsizliklerinden duyulan rahatsızlıklarda zaman zaman halkın başvurduğu isimler olmuşlardır. Bu çalışmada 19. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti ile Mevlevi tarikatı arasındaki kurumsal ilişkiler ele alınarak özellikle Bektaşilik tarikatının yasaklanması sonrasında devlet ileri gelenleri arasında yaygınlık kazanan Mevleviliğin konumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede Mevlevihanelere yapılan tamir ve iaşe yardımları, vakıf muafiyetleri, Mevlevi şeyhleri ile devlet arasında yaşanan sorunlar ve sosyal hayatta mevlevihanelerin işlevleri ele alınan başlıca konular olacaktır. Serdar Ösen Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü öğretim üyesidir. Yakınçağ tarihi Osmanlı devlet ve toplum hayatı konularında çalışmalar yapmaktadır.

Kapat