Ses Dizgesi Sorunu Kuramsal Türk Müziği Üstüne Aykırı Tezler

Stok Kodu:
9786052888209
Boyut:
14x21
Sayfa Sayısı:
160
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2018-12
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
%35 indirimli
121,00TL
78,65TL
Taksitli fiyat: 12 x 8,36TL
Temin süresi 6 gündür.
9786052888209
723925
Ses Dizgesi Sorunu
Ses Dizgesi Sorunu Kuramsal Türk Müziği Üstüne Aykırı Tezler
78.65

“Türk müziği ses dizgesi”ni, kaynağından başlamak üzere, günümüzdeki yapısına doğru ele alan bu çalışma, daha da ötesine geçerek, tartışmalı sorunlarına çözümler önermektedir.

Türk müziği ses dizgesi, onun temel yapısını saptayan Farabi'den (ö. 950), özellikle de Safiyüddin Abdulmu'min Urmevi'nin gösterdiği dizge üzerinde Maraga'lı Abdülkadir'in yaptığı düzeltmeden sonra 20.yy'a değin, taşıdığı aksaklıklar-eksiklerle birlikte hemen hemen hiç değişim geçirmemiştir. Rauf Yekta Bey ve H. Sadeddin Arel ile arkadaşlarınca Pisagorascı anlayışla, temelde beşliler sarmalından yola çıkılarak yeni bir dizge oluşturma yoluna gidilmiş ancak yenilik olarak sunulan dizge, eskisinin sorunlarını olduğu gibi taşıdığı için itirazların, tartışmaların önü alınamamıştır.

Dizgesel yöntemle sonuca ulaşılamayacağının anlaşılması üzerine, ya 53 komadan oluştuğu varsayılan sekizlinin komalarını, dizgesel yöntemle bulunamayan sesler için numaralandırarak, ya “halk müziği”nin sazda kullandığı perde yapısını “divan müziği” için de genelleştirmeyi önererek, ya da seslerin yerlerini (perdeleri) elektronik aygıtlarla belirleme yoluna giderek sorunların üstesinden gelinmeye çalışılmıştır.

Bu çalışmada başvurulan yöntem ise, müziğin kuramsal çalışmalarının başından beri bilinen, basit kesirlerlerde anlatımını bulan doğal sesleri, yedi-sesli (heptatonik) dizinin herbir perdesi üzerinden bulunabilecek biçimde dizimlemek, kullanım değeri olmayan sesleri ayıklamak olmuş, böylece tartışması süregelen “değişken” –buna “oynak” dendiği de olmuştur– perdelerin, adı var kendi belirsiz bir “mücenneb”in yerlerinin de belirlenebildiği bir dizge oluşturulmuştur.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 28,65    85,95   
6 15,13    90,75   
9 10,62    95,57   
12 8,36    100,37   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 78,65    78,65   
3 -    -   
6 -    -   
9 -    -   
12 -    -   

“Türk müziği ses dizgesi”ni, kaynağından başlamak üzere, günümüzdeki yapısına doğru ele alan bu çalışma, daha da ötesine geçerek, tartışmalı sorunlarına çözümler önermektedir.

Türk müziği ses dizgesi, onun temel yapısını saptayan Farabi'den (ö. 950), özellikle de Safiyüddin Abdulmu'min Urmevi'nin gösterdiği dizge üzerinde Maraga'lı Abdülkadir'in yaptığı düzeltmeden sonra 20.yy'a değin, taşıdığı aksaklıklar-eksiklerle birlikte hemen hemen hiç değişim geçirmemiştir. Rauf Yekta Bey ve H. Sadeddin Arel ile arkadaşlarınca Pisagorascı anlayışla, temelde beşliler sarmalından yola çıkılarak yeni bir dizge oluşturma yoluna gidilmiş ancak yenilik olarak sunulan dizge, eskisinin sorunlarını olduğu gibi taşıdığı için itirazların, tartışmaların önü alınamamıştır.

Dizgesel yöntemle sonuca ulaşılamayacağının anlaşılması üzerine, ya 53 komadan oluştuğu varsayılan sekizlinin komalarını, dizgesel yöntemle bulunamayan sesler için numaralandırarak, ya “halk müziği”nin sazda kullandığı perde yapısını “divan müziği” için de genelleştirmeyi önererek, ya da seslerin yerlerini (perdeleri) elektronik aygıtlarla belirleme yoluna giderek sorunların üstesinden gelinmeye çalışılmıştır.

Bu çalışmada başvurulan yöntem ise, müziğin kuramsal çalışmalarının başından beri bilinen, basit kesirlerlerde anlatımını bulan doğal sesleri, yedi-sesli (heptatonik) dizinin herbir perdesi üzerinden bulunabilecek biçimde dizimlemek, kullanım değeri olmayan sesleri ayıklamak olmuş, böylece tartışması süregelen “değişken” –buna “oynak” dendiği de olmuştur– perdelerin, adı var kendi belirsiz bir “mücenneb”in yerlerinin de belirlenebildiği bir dizge oluşturulmuştur.

Kapat