Tiyatro, bir sanat olduğu kadar aynı zamanda metin, beden, görüntü, ses, dans, müzik gibi birden fazla ortamın bir arada kullanıldığı çoklu bir ortamdır. Yirminci yüzyılda radyo, sinema, televizyon, internet gibi kayıtlı ve dijital ortamların sahnelemelerde kullanılmasıyla birlikte, tiyatro bir ortam olarak çok hızlı bir değişime uğradı. Bu değişim, tiyatronun ontolojik olarak canlı bir sanat olup olmadığının sorgulanmasına ve tiyatroyu diğer sanatlardan ve ortamlardan ayıran şeyin ne olduğunun tartışılmasına yol açtı. Çünkü hızla çoğalan ortamlar, metinden mekana, karakterlerden oyunculuğa, sesten seyircilik biçimlerine kadar tiyatro
öğelerinin tamamını etkiledi ve dönüştürmeye de devam ediyor.
Burcu Yasemin Şeyben'in Tiyatro ve Multimedya adlı kitabı, bir iletişim ortamı olarak tiyatroyu değerlendiren ve tiyatronun ortamsallaşmasını tarihsel, kuramsal ve dramaturjik bir düzlemde ele alan Türkiye'de yayımlanmış ilk kitaptır. Kitap, Batı'da kayıtlı sesin ilk kullanıldığı oyunlardan telematik performanslara, çoklu ortamlı sahnelemelerin tarihsel gelişimlerini, tanımlar ve örneklerle birlikte sunuyor. Türkiye'den Berkun Oya, Zişan Uğurlu, Yeşim Özsoy Gülan, Kerem Kurdoğlu gibi tiyatrocuların oyunlarını inceleyerek, Türkiye'de çoklu ortam kullanılan oyunların sahnelemelerini ve bu ortamları dramaturjiye nasıl kattıklarını değerlendiriyor.
Kitap, hem bir ortam olarak tiyatronun tartışılmasının hem de Türkiye'deki güncel oyun incelemelerinin artması bakımından önem taşıyor.
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | 46,44 | 139,33 |
6 | 24,52 | 147,12 |
9 | 17,21 | 154,93 |
12 | 13,56 | 162,70 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 127,50 | 127,50 |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |
12 | - | - |
Tiyatro, bir sanat olduğu kadar aynı zamanda metin, beden, görüntü, ses, dans, müzik gibi birden fazla ortamın bir arada kullanıldığı çoklu bir ortamdır. Yirminci yüzyılda radyo, sinema, televizyon, internet gibi kayıtlı ve dijital ortamların sahnelemelerde kullanılmasıyla birlikte, tiyatro bir ortam olarak çok hızlı bir değişime uğradı. Bu değişim, tiyatronun ontolojik olarak canlı bir sanat olup olmadığının sorgulanmasına ve tiyatroyu diğer sanatlardan ve ortamlardan ayıran şeyin ne olduğunun tartışılmasına yol açtı. Çünkü hızla çoğalan ortamlar, metinden mekana, karakterlerden oyunculuğa, sesten seyircilik biçimlerine kadar tiyatro
öğelerinin tamamını etkiledi ve dönüştürmeye de devam ediyor.
Burcu Yasemin Şeyben'in Tiyatro ve Multimedya adlı kitabı, bir iletişim ortamı olarak tiyatroyu değerlendiren ve tiyatronun ortamsallaşmasını tarihsel, kuramsal ve dramaturjik bir düzlemde ele alan Türkiye'de yayımlanmış ilk kitaptır. Kitap, Batı'da kayıtlı sesin ilk kullanıldığı oyunlardan telematik performanslara, çoklu ortamlı sahnelemelerin tarihsel gelişimlerini, tanımlar ve örneklerle birlikte sunuyor. Türkiye'den Berkun Oya, Zişan Uğurlu, Yeşim Özsoy Gülan, Kerem Kurdoğlu gibi tiyatrocuların oyunlarını inceleyerek, Türkiye'de çoklu ortam kullanılan oyunların sahnelemelerini ve bu ortamları dramaturjiye nasıl kattıklarını değerlendiriyor.
Kitap, hem bir ortam olarak tiyatronun tartışılmasının hem de Türkiye'deki güncel oyun incelemelerinin artması bakımından önem taşıyor.