Edebiyat teorisyeni ve eleştirmen Harold Bloom, Yanlış Okuma Haritası’nda, en çok tartışılan eserlerinden Etkilenme Endişesi’nin önerdiği teorinin pratikte nasıl işlediğini gösteriyor. Ortaya koyduğu şiir teorisiyle şiirsel etkilenmeyi ve bir şiiri nasıl okumamız gerektiğini anlatırken, şiirlerdeki imgelem döngülerinin, seleflerin şiirlerine birer tepki ve savunma olduğunu gösteriyor. Bloom’a göre etkilenme eyleminde metin yoktur, sadece metinler arasındaki ilişkiler vardır.
Yanlış Okuma Haritası’nda Milton, Wordsworth, Shelley, Keats, Tennyson, Whitman, Dickinson, Stevens, Warren, Ammons ve Ashbery gibi birçok şairin şiirlerinden bölümler verilerek okuma eyleminin neredeyse imkânsız, kuvvetli olsa dahi her daim yanlış bir okuma olduğu iddia ediliyor. Bu doğrultuda Robert Browning’in “Child Roland Kara Kuleye Geldi” şiiri üzerine bir okuma yapılıp haritanın nasıl kullanılacağı örneklendiriliyor.
Bloom, daha önce keşfedilmemiş kritik bölgeleri gezerek yeni dünyalara açılmak isteyen okuyucular için arazinin haritasını çıkarıyor ve modern metinlerin önceki metinlerle ilişkisini aydınlatarak şair ile seleflerin edebî mirasına katkı sağlıyor.
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | 45,08 | 135,23 |
6 | 23,80 | 142,80 |
9 | 16,71 | 150,37 |
12 | 13,16 | 157,92 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 123,75 | 123,75 |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |
12 | - | - |
Edebiyat teorisyeni ve eleştirmen Harold Bloom, Yanlış Okuma Haritası’nda, en çok tartışılan eserlerinden Etkilenme Endişesi’nin önerdiği teorinin pratikte nasıl işlediğini gösteriyor. Ortaya koyduğu şiir teorisiyle şiirsel etkilenmeyi ve bir şiiri nasıl okumamız gerektiğini anlatırken, şiirlerdeki imgelem döngülerinin, seleflerin şiirlerine birer tepki ve savunma olduğunu gösteriyor. Bloom’a göre etkilenme eyleminde metin yoktur, sadece metinler arasındaki ilişkiler vardır.
Yanlış Okuma Haritası’nda Milton, Wordsworth, Shelley, Keats, Tennyson, Whitman, Dickinson, Stevens, Warren, Ammons ve Ashbery gibi birçok şairin şiirlerinden bölümler verilerek okuma eyleminin neredeyse imkânsız, kuvvetli olsa dahi her daim yanlış bir okuma olduğu iddia ediliyor. Bu doğrultuda Robert Browning’in “Child Roland Kara Kuleye Geldi” şiiri üzerine bir okuma yapılıp haritanın nasıl kullanılacağı örneklendiriliyor.
Bloom, daha önce keşfedilmemiş kritik bölgeleri gezerek yeni dünyalara açılmak isteyen okuyucular için arazinin haritasını çıkarıyor ve modern metinlerin önceki metinlerle ilişkisini aydınlatarak şair ile seleflerin edebî mirasına katkı sağlıyor.